Winkelwagen
0 artikelen
Geen producten gevonden...
Verlanglijst
artikelen
U moet ingelogd zijn om deze functie te gebruiken....
Inloggen
Als u een account bij ons heeft, kunt u hier inloggen.
Afrekenen met account
Maak het u gemakkelijk! Door een account aan te maken kunt u iedere keer snel bestellen en eerdere bestellingen bekijken.
20 Aug 2018

Geniet van het wandelen met deze 10 handige wandeltips

Bent u ook een fervent wandelaar? Wandelen is een van de mooiste dingen die u kunt doen. Eén zijn met de natuur, ontspannen en genieten van prachtige plekjes. Daarnaast zijn korte of langere wandeltochten ook heel goed voor uw gezondheid. Lees onderstaande handige tips om het wandelen nog plezieriger te maken.

 

Tip 1: Zorg voor goede wandelschoenen

Deze tip staat niet voor niets met stip op nummer 1. Wandelen met goede schoenen is echt een must. Schoeisel is dan ook absoluut niet iets waar u op moet bezuinigen. Al is het ook niet zo dat altijd de duurste schoenen de beste zijn. Vaak worden de schoenen onderverdeeld in 4 categorieën. Ik denk dat dit het zoeken van het geschikte paar zeker eenvoudiger maakt.

  • Categorie A: lichte wandelschoen
    Geschikt voor vrijwel iedere wandeling in Nederland. Lichte, soepele schoenen. De zool is vooral geschikt voor asfalt, ze slijten hier ook minder snel op dan andere schoenen.
  • Categorie B: bergwandelschoenen/trekkingschoenen
    Veel wandelaars kiezen schoenen uit deze categorie. Ze zijn net zo soepel als de schoenen uit categorie A, maar van zwaardere kwaliteit. Omdat ze steviger zijn, geven ze tijdens het lopen in de bergen meer steun. Vaak zijn de schoenen ademend en waterbestendig.
  • Categorie C: zware trekkingsschoen
    Deze schoenen bieden meer steun aan de enkels. Gaat u regelmatig van de gebaande paden af, dan zijn deze schoenen een goede keus. Het leer is wat stugger. Samen met de extra stiksels geeft dit net wat meer steun aan de enkels. De stijvere zool zorgt voor meer grip.
  • Categorie D: stijgijzervaste alpine schoen
    Voor de echte klimmers onmisbaar. Dankzij de zeer stijve zool kunt u de stijgijzers goed vastmaken. Het stijve en stugge leer geeft daarnaast veel steun tijdens het klimmen. Het comfort is minder en de zolen slijten zeer snel op een gewoon wegdek. Trek dan eventueel eerst even andere schoenen aan.

Nog een aantal algemene tips om u verder op weg te helpen:

  • Pas nieuwe schoenen niet aan het begin van de dag.
  • Koop de schoen die past bij wat u gaat doen.
  • Neem ruim de tijd om goed te passen en vraag om deskundig advies.
  • Waterdichte schoenen zijn zeker aan te raden.
  • Kies voordat u past eerst goede wandelsokken uit en pas de schoenen met deze sokken aan.
  • Neem schoenen met een goed profiel. Zo heeft u voldoende grip op zowel natte als droge ondergronden.

 

Onderhoud wandelschoenen

Wees zuinig op uw schoenen. Verwen ze regelmatig met een goede onderhoudsbeurt. Met de juiste behandeling gaan uw schoenen bijna levenslang mee. Heeft u eenmaal schoenen die prettig lopen, onderhoud ze dan goed. Goede schoenen verhogen het wandelplezier aanzienlijk. Lees mijn uitgebreide blog over het onderhoud van uw schoenen. U vindt hier talloze praktische tips. Voor het schoonmaken en impregneren raad ik u Outdoor Gear Protector aan.

 

Tip 2: Goede wandelsokken

Vaak denken mensen dat je voor wandelen wel gewoon sokken uit de kast kunt pakken. De schoen krijgt veel aandacht, maar sokken soms veel te weinig. Kenmerken van goede sokken:

  • Geen of bijna geen naden.
  • Nauwsluitende, elastische fit.
  • Neem speciaal heren- of damessokken.
  • Materiaal met vochtregulerende werking.
  • Verstevigde delen onder de voet.
  • Extra bescherming bij de hiel.

 

Tip 3: Blaren voorkomen, behandelen en genezen

Blaren tijdens het lopen zijn erg vervelend. Helaas kan iedereen er een keer mee te maken krijgen. Hoe loopt u het minste kans op blaren?

 

Blaren voorkomen

  • Draag een goede wandelschoen die past bij uw type voet. Het is belangrijk dat de voeten niet gaan schuiven. Ook moet er nog voldoende ruimte over zijn voor de tenen.
  • Draag een goed passende wandelsok. Naadloos is het beste.
  • Nagels kort houden.
  • Voeten goed verzorgen, regelmatig eelt verwijderen.
  • Heeft u al gevoelige plekken, gebruik dan speciale pleisters. Let hierbij wel op ribbels, want dan vergroot u juist de kans op blaren.
  • Talkpoeder aanbrengen voor het wandelen. Hierdoor heeft u minder snel last van zweetvoeten.
  • Bouw de wandelafstanden op. Voeten die nooit wandelen krijgen veel eerder blaren.

 

Blaren behandelen

Krijgt u tijdens het lopen een branderig gevoel? Grote kans dat dit het begin van een blaar betekent. Hoe behandelt u een blaar? Er zijn verschillende methoden met allemaal zo zijn eigen voor- en nadelen. Ik zet ze voor u op een rijtje.

  • Doorprikken. Vooral bij grote blaren is deze behandeling effectief. Was altijd eerst uw handen en steriliseer de naald. Alcohol heeft hierbij mijn voorkeur. De blaar en de huid eromheen ontsmetten met alcohol, betadine of jodium en dan in de zijkant van de blaar prikken. Met een gaasje of een schone zakdoek zo veel mogelijk vocht uit de blaar duwen. Tenslotte de blaar afplakken. Nadeel van deze methode is dat er altijd een kansje is op infectiegevaar.
  • Afplakken. Is de blaar nog maar heel klein of heeft u er weinig last van, kies dan voor afplakken. Gebruik hiervoor speciale blarenpleisters. Deze bevatten een stof die vocht aantrekt, zodat de blaar leeg gezogen wordt. Ook hebben de pleisters meestal een licht pijnstillende werking. Deze pleisters laten na een paar dagen trouwens vanzelf los, dus u hoeft ze niet los te trekken.

 

Tip 4: Kies de juiste wandelkleding

Schoenen en sokken zijn het belangrijkst, maar ook de kleding is niet om het even. U wilt het niet te warm krijgen, maar zeker ook niet te koud. Neem daarom voor de zekerheid een trui, vest of sweater mee. Laagjes kleding zijn handig, omdat u dan op een bepaald moment iets uit of aan kunt trekken.

 

Tip 5: Wandeluitrusting

Wat u nodig heeft tijdens het wandelen, is uiteraard heel verschillend. Loopt u 8 kilometer door het bos of maakt u een stevige wandeling in de bergen? Voor het gemak een uitgebreide checklist, zodat u niets vergeet.

  • GSM
  • Wandelschoenen
  • Naadloze wandelsokken
  • Regenkleding
  • Waterdichte rugzak
  • Pleisters
  • Water
  • Wandelkaart
  • Eten
  • Pet
  • Zonnebril
  • Fototoestel
  • Zonnebrand
  • Verrekijker

 

Tip 6: Een fijne rugzak tijdens het wandelen

U wandelt waarschijnlijk maar zelden zonder rugtas. Waar laat u anders uw poncho, uw zonnebrandcreme, iets om te eten en te drinken? Welke rugzak is prettig? Een aantal tips:

  • De afstand van de route bepaalt de grootte van de rugzak. Voor een korte wandeling is een heuptasje vaak al genoeg.
  • Pas de rugzak in de winkel. Het is belangrijk dat de rugzak comfortabel is om te dragen.
  • Neem een rugzak met een flink aantal kleinere vakjes. Altijd handig voor bijvoorbeeld geld en de telefoon.
  • Heeft de rugzak stevige heupbanden?
  • Een waterdichte rugzak is prettig. Een alternatief is een verborgen regenhoes die u tijdens een regenbui over de rugzak trekt.
  • Maakt u een huttentocht of een andere lange wandeling, neem dan een toerrugzak.

 

Tips inpakken rugzak

Het lijkt misschien een detail het inpakken van de rugzak. Toch is dit een van de meest onmisbare wandeltips. Hoe vervelend is het als u uw hele tas leeg moet halen voor de wandelkaart! Let op het volgende:

  • Zware dingen zo dicht mogelijk tegen de rug, zodat het zwaartepunt van de rugzak boven uw heupen komt.
  • De spullen die u onderweg nodig heeft, zoals bijvoorbeeld regenkleding, water of een kaart, moeten snel te pakken zijn.
  • Hang niet te veel spullen aan de buitenkant van de rugzak. Het lijkt handig, maar vaak heeft u meer last dan gemak van spullen die aan uw tas bungelen.

 

Tip 7: Gebruik leuke en handige wandelapps

Was vroeger een kaart met wandelroutes onmisbaar, tegenwoordig vindt u alles op uw telefoon. Welke apps zijn superhandig?

  • Wandelzapp: ruim 800 routes door heel Nederland. De app is ontwikkeld door de website “Wandelzoekpagina”. Handig aan deze wandel app is dat de lengte van de routes sterk varieert. U vindt bijvoorbeeld ook hele korte routes van slechts 4 kilometer. Wilt u deze app een keer uitproberen, dan kan dit de eerste keer gratis. Daarna is het mogelijk om een abonnement af te sluiten.
  • Abellife: een app die behalve wandelroutes ook fiets,- en vaarroutes aanbiedt. Het leuke aan deze app is dat er niet alleen een route wordt getoond, maar er is ook aandacht voor leuke details onderweg. Bijvoorbeeld streekproducten of een klein kapelletje dat u anders misschien over het hoofd zou zien. Verrassend en leuk zijn ook de geluidsfragmenten. U hoort dan bijvoorbeeld de zang van vogels die in een bepaalde omgeving voorkomen. Een aantal routes zijn gratis en verder varieren de prijzen nogal.
  • Vitens: deze wandelapp is helemaal gratis. De naam zegt het al, deze wandelingen vertellen als het ware van alles over de bron van ons drinkwater. U loopt door de natuur- en waterwingebieden van Nederland. Klein nadeeltje is dat het vrij weinig routes zijn. Aan de andere kant is deze app natuurlijk wel geheel kosteloos.
  • Natuurroutes: helemaal gratis en ontwikkeld door Natuurmonumenten. U vindt op de app ook fiets- en vaarroutes. Wandelt u met kinderen, dan is het leuk om te weten dat er op deze app ook speciale kinderroutes worden aangeboden. Routes zijn eenvoudig te vinden door te zoeken op plaatsnaam.
  • Natuur in Nederland: een wat beperkte app voor de liefhebber van specifieke landschappen. Er staan slechts 16 routes op de app, maar deze zijn wel allemaal gratis. Onderweg krijgt u, via de app, veel interessante informatie over het landschap waar u doorheen wandelt.

 

Tip 8: Wandelen met kinderen

De meeste kinderen houden erg van wandelen. Die van u niet? Lees dan onderstaande tips en de kans is groot dat uw kids voortaan staan te juichen als u de wandelspullen pakt.

  • Geocaching, wandelend op zoek naar een schat. Welk kind vindt dat nu niet spannend?
  • Laat de kinderen actief meedoen door middel van de spoorzoeker app. Tegelijkertijd nog leerzaam ook.
  • Maak de wandeling niet te lang, zorg ervoor dat het net leuk blijft voor ze.
  • Kies een route die speciaal geschikt is voor kinderen. Meestal zijn ze net iets korter en er is onderweg af en toe wat leuks te zien.
  • Zijn de kinderen nog klein, neem dan een bolderkar mee voor als ze het even niet meer trekken.
  • Laat de kinderen meekijken op de kaart of laat ze voorop lopen en kijken waar de route heengaat.

 

Tip 9: Boek een wandelvakantie

Overweegt u een wandelvakantie? Dat is nog eens iets anders dan een wandeltocht van een dag. Een week of langer wandelen is heerlijk en ontspannend. Zorg zeker tijdens een meerdaagse wandeling voor goede schoenen en goede kleding. U kunt zelf wandeltochten uitstippelen, maar er zijn ook georganiseerde wandelvakanties te boeken.

 

Tip 10: Wandel door mooie wandelgebieden

De mogelijkheden voor wandelen in Europa zijn enorm. Ook ontdekken we steeds weer nieuwe wandelgebieden. Hier een aantal echte aanraders:

  • Ierland; een eldorado voor de echte wandelaar. Idyllische landschappen, groene natuur, talloze beekjes en dan ook nog de ruige kust in het Westen.
  • Madeira; het wandeleiland bij uitstek.
  • Oostenrijk; eindeloos veel mogelijkheden om te wandelen. Heldere rivieren, kletterende watervallen, hoge bergen en romantische beekjes.
  • Schotland; heerlijk wandelen in de Schotste Hooglanden.
  • Algarve; vrijwel altijd wandelen onder een wolkenloze hemel. In het binnenland zijn prachtige wandeltochten te maken.
  • Pieterpad; een aanrader voor als u gaat lopen in ons eigen land.

 

Ik wens u veel wandelplezier!

Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter